Crònica del VI Trofeu Ferran Santoyo a Tuixent – La Vansa per Nicolas

En el calendari de la tardor està molt carregat de curses d’orientació. Aquest cap de setmana passat tocava el VI Trofeu Ferran Santoyo a Tuixent i a La Vansa que comptava per la Copa Catalana 2018 d’orientació a peu. Han estat dues curses ben diferents. La primera, un esprint pel bonic poble pirinenc de Tuixent; i la segona, una llarga distància al terreny alpí de l’estació d’esquí nòrdic de La Vansa.

Per anar ben preparat, amb el grup de competició del club, ja havíem aprofitat l’entrenament setmanal per a revisar la informació tècnica de les curses i analitzant mapes: el mapa del rogaining de l’any passat al mateix terreny, altres mapes realitzats pel mateix cartògraf i traçats d’altres curses amb la mateixa tipologia de terreny.

Com que em tocava fer de controlador de la FCOC per l’esprint, vaig decidir pujar el divendres a la nit per ser a punt a primera hora del matí. Per casualitat, xerrant amb el propietari de l’alberg, em vaig assabentar que Mario Rodríguez, el cartògraf de la cursa del diumenge, havia passat per aquí. Vaig aconseguir així informacions útils sobre el mapa, com la extensió del terreny cartografiat o la forma de treballar del cartògraf.

De la cursa del dissabte us puc comentar el punt de vista del controlador. És una forma diferent de participar a una cursa. La feina de controlador és molt altruista i té l’objectiu de garantir curses de qualitat pels corredors. És tracta d’ajudar l’equip organitzador a complir amb els reglaments de la FCOC i evitar incidències durant la competició. És a priori poc complicat quan organitzen la cursa unes persones que porten temps fent orientació com són el Ferran Santoyo, en Lluís Ollora i en Lluís Cumellas. No obstant així, el controlador sempre pot fer aportacions per modificar detalls de la cartografia, ajustar uns traçats o simplement oferir un punt de vista exterior a l’organització. A més a més, és enriquidor per descobrir formes de treballar diferents.

El dia de la competició, el controlador es converteix en un ajudant més per l’organització a fí de gestionar incidències de ultima hora que poden afectar la competició o la seguretat dels corredors. Fins i tot, el controlador pot compartir amb l’equip organitzador la satisfacció dels participants gaudint de un bon mapa i de uns traçats interessants. Feia setmanes que ja havia vist el terreny i sabia que anava a ser una cursa molt divertida. I així va ser per a totes les categories.

Els corredors de Montsant van jugar un bon paper amb l’exercici de rapidesa de l’esprint. Cal destacar els resultats següents:

Blanca Exposito 2ª categoria D12

Gemma Solé 2ª categoria D40

Carla Borràs 3ª Circuit Groc

Sebastián Ordoñez 4º categoria Elite H21E

Malauradament, la Teresa Bolaño es va lesionar i ens va recordar la importància d’una bona preparació física i dels entrenaments setmanals de club que proposem.

El dissabte per la tarda, per a compensar la frustració del controlador que no pot córrer, vaig decidir aprofitar l’entorn excepcional de la Vall de La Vansa. Una mitja marató de muntanya em va portar fins al Vulturó on vaig gaudir de les vistes impressionants dels canals de la cara nord de la Serra de Cadi.

Després de una nit de poc descans per culpa de una tempesta de pluja i granissat, el diumenge va ser un dia de sol, ventós i amb temperatures fresques pel Campionat de Catalunya de Llarga Distància 2018. En un terreny espectacular amb forma de gran vessant, vam poder aplicar a fons les tècniques de cursa a la corba de nivell amb punts de referència limitats i aïllats. En aquest tipus de terreny la clau és saber a qualsevol moment on estem, ja que una relocalització pot ser molt costosa en temps.

Els millors del club en aquest joc van ser:

Charo Barrios 2ª categoria D55

Loli Delgado 3ª categoria D45

Pels que no van realitzar una cursa perfecta, haurà servit d’entrenament per els 2 dies dels Pirineus 2018 els propers 20 i 21 d’octubre a Guils-Fontanera, un terreny alpí semblant.

Moltes felicitats als que van aconseguir podis al VI Trofeu Ferran Santoyo sumant els temps de les dues curses.

Loli Delgado 2ª categoria D45

Blanca Exposito 3ª categoria D12

Judit Mata 3ª categoria D35

Gemma Solé 3ª categoria D40

i per salvar el honor dels mascles del club

Joan Borrás 3º categoria H40

Publicat a Copa Catalana, Entrenaments, Secció de muntanya.